Home » Preekarchief » preken 2019 » Overweging 27e zondag door het jaar C (GV)

Overweging 27e zondag door het jaar C (GV)

De leerlingen van Jezus zijn al een hele tijd met Hem onderweg.

6 oktober 2019
Schriftlezingen: Lc. 17,5-10)(C)
De leerlingen van Jezus zijn al een hele tijd met Hem onderweg.
En steeds weer hebben ze nieuwe dingen meegemaakt.
Ze hadden gezellige bezoekjes gebracht aan Marta en Maria.
Jezus had hen leren bidden.
Ze hadden ook nog eens vaak ruzie met de Schriftgeleerden en Farizeeën.
Daarnaast had Jezus ook nog tal van wonderen gedaan en zieken genezen.

En Jezus had prachtige verhalen verteld: over de vader met zijn twee zonen, de parabel van de Verloren zoon. En nog veel meer mooie verhalen.

Maar het moeilijke was: ze begrepen die verhalen niet helemaal!
Wat bedoelde Jezus met dat verhaal over die verloren zoon en wat bedoelde Hij met dat verhaal over die gemene en slechte directeur (de onrechtvaardige rentmeester)?

Ze begrepen er niets van! Maar ze durfden dat niet te zeggen! Ze dachten natuurlijk dat Jezus hen dan stom en dom zou vinden, dus hielden ze al die tijd maar hun mond.

En verder had Jezus hun nog op het hart gedrukt dat ze niet zoveel waarde moesten hechten aan geld en aan bezittingen. En dat waren nu juist de dingen die zij diep in hun hart wel erg belangrijk vonden.

Om een lang verhaal kort te maken: ze begrepen er niets meer van en ze raakten een beetje in paniek.

Dus dachten ze: hoe kunnen wij dit aan Jezus vragen zonder meteen stom en dom te lijken? Dus bedachten ze een list: weet je wat, zeiden ze tegen elkaar: laten we Jezus vragen om meer geloof. Ja, want geloof hebben we nodig om al deze dingen te begrijpen en om al deze dingen te kunnen doen!

En wat zei Jezus toen? Hij zei: als je maar een geloof hebt, desnoods zo groot als een mosterdzaadje, piepklein dus, dan kom je er wel! Als je maar een klein beetje geloof hebt, dan red je het wel! Al doe je maar kleine stapjes, dan kom je wel. Het gaat volgens Jezus dus niet om grote stappen of grote woorden of grote gebaren, neen, kleine stapjes en lieve woordjes zijn al genoeg om er te komen! Het enige dat je moet doen is geloven, vertrouwen op God en je best doen. Verder niet.

Je begrijpt dat dit een grote geruststelling was voor de leerlingen. Ze waren hartstikke benauwd dat het niets zou worden. Maar nu Jezus hun verzekerd had dat zij met kleine stapjes konden beginnen, kregen ze toch meer vertrouwen.

Jullie zijn ook nog maar klein, hè. Jullie kunnen ook nog geen grote stappen zetten, maar kunnen jullie dan niets doen? Ja, ook kleine kinderen kunnen dingen doen. Ook wij kunnen anderen helpen. En deze maand willen we met name de arme kinderen in Noordoost-India helpen. Deze kinderen hebben het veel slechter dan wij en er is dus veel verbetering nodig. Vandaag willen wij jullie dus vragen om de kinderen in Noordoost-India te helpen. Dat hoeft niet met grote sprongen, maar mag met kleine stapjes, met een klein beetje geloof en hoop. Want uit iets heel kleins kan iets heel groots groeien.

Amen.
© 2019 Sandor Koppers